2022-04-07 11:43NYHETER

Stockholm ser fram emot EM-final i fotboll för damer 2025

Stadshuset, Avicii Arena, Tele2arenaStockholms stadshus med arenaområdet i bakgrunden. Foto Henrik Trygg

Under fyra års tid har de nordiska fotbollsförbunden arbetat för att gemensamt göra en stark ansökan till ett kommande stort internationellt mästerskap. Nu har fotbollförbunden i Danmark, Finland, Norge och Sverige, i nära samarbete med bland annat Stockholms stad, lämnat in den preliminära ansökan till UEFA om att få arrangera EM för damer 2025. Mästerskapsansökan är den tredje delen i Stockholms stads mästerskapsprojekt, där VM i handboll för herrar 2023 och VM i ishockey för herrar 2025 redan ingår.

I den preliminära ansökan som skickats in till UEFA är Stockholm och Göteborg de svenska spelstäderna. Om mästerskapet tilldelas den nordiska ansökan kommer matcher spelas på Tele2 Arena samt att EM-finalen spelas på Friends Arena, den största arenan i Norden med möjlighet till 50 000 supportrar på läktarna.

Stockholm storsatsar på att få fler stora internationella mästerskap till staden. EM 2025 skulle vara en otrolig möjlighet. Förutom att det kommer att spelas internationell toppfotboll på våra arenor har vi också en möjlighet att bidra till utvecklingen av dam- och flickfotbollen i Stockholm. Vi ser det också som en möjlighet att växla upp Stockholm som evenemangsstad och att i tätt samarbete med näringslivet skapa den folkfest ett EM kan bli, säger Anna König Jerlmyr (M), finansborgarråd i Stockholm.

Visst känns det självklart att EM 2025 ska spelas i Sverige och i Stockholm, på våra fantastiska arenor där publikrekordet för damlandslaget likväl som damallsvenskan har slagits med råge. Intresset är jättestort och det skulle bli en folkfest, säger Andreas Sand, VD Stockholm Live som driver Tele2 Arena och Friends Arena.

De nordiska förbunden har under de senaste åren undersökt vilka alternativ som finns kring arenor, värdstäder, base camps, samt andra viktiga faktorer för att få en fullständig bild över hur mästerskapet kan anordnas på bästa sätt 2025.

Vi satsar på att söka ett EM i damfotboll 2025 för att det bidrar till utveckling, internationell uppmärksamhet och nya affärer för alla aktörer i besöksnäringen. Ett så stort mästerskap fyller staden med mer än fotboll och det är glädjande och bra för både besökande och boende, säger Caroline Strand, VD Visit Stockholm.

Det arbetet fortsätter nu fram till oktober 2022 då en slutgiltig ansökan om EM 2025 ska vara UEFA tillhanda. UEFA:s exekutiva kommitté beslutar sedan i december om vilka som tilldelas mästerskapet.

Alla nordiska fotbollsförbund är överens om att det är viktigt att arrangera stora mästerskap, och tillsammans har vi stora visioner för den fortsatta utvecklingen av damfotbollen. Vi känner oss säkra på att ett EM i de nordiska länderna kommer fortsätta stärka damfotbollen och bli en oförglömlig upplevelse för både spelare och supportrar, säger Karl-Erik Nilsson, ordförande i Svenska Fotbollförbundet i förbundets pressmeddelande.

Bakgrund Stockholms stads mästerskapsprojekt

Stockholm Business Region har fått i uppdrag av staden att projektleda en satsning på stora internationella idrottsevenemang som anses vara av särskilt betydelse för Stockholm. För närvarande har staden ingått avtal och beslutat om tilldelning av medel för VM i handboll för herrar  2023, VM i ishockey för herrar 2025 och om EM i fotboll för damer 2025.

Sammantaget finns beslut tagna om totalt 85 miljoner kronor.

Stadens organisation består av en övergripande projektchef och två projektledare, en för genomförandet av respektive evenemang och en som jobbar med den långsiktiga destinationsutvecklingen. Organisationen kommer att utvecklas med ytterligare resurser.

Målsättningarna för projektet är att:

1. Bidra till återstarten av Stockholm efter pandemin
  2. Stärka destinationens varumärke och attraktivitet samt bidra till en känsla av ökad livskvalitet för stockholmarna
  3. Stockholm uppfattas som en öppen, tillgänglig och hållbar stad med fokus på jämställdhet, jämlikhet och inkludering.
  4. Det kreativa Stockholm synliggörs och engagerar fler att ta del av VM/EM Stockholm.
  5. Inspirera och motivera barn och unga till mer rörelse.
  6. Utveckla destination Stockholms förmåga att verka som en framgångsrik värdstad för evenemang

Projektet drivs i olika faser under perioden 2022-2025 och rapporterar till stadens styrgrupp för stora evenemang.

Tomas Andersson
Projektledare kommunikation och digital utveckling
Tomas Andersson