2023-01-18 07:00NYHETER

Stockholm laddar inför finalspel i handbolls-VM – nu lanseras The Gurkburk Experience

gurkburk Gallerian funzoneCity of supporters aktiviering

Mitt under Stockholms förberedelser inför finalspelet på Tele2 Arena den 25-29 januari väljer Stockholm att hylla en riktig legendar – anfallsmetoden ”gurkburken” som skapades av den tidigare förbundskaptenen Bengt Johansson. Genom att gissa på rätt antal gurkor i en virtuell gurkburk har tävlande chans att vinna biljetter till VM-finalen i handboll som spelas i Tele2 Arena den 29 januari. The Gurkburk Experience finns i Gallerian och Globen Shopping den 16-29 januari.

Tack vare ett fint samarbete med Gallerian och Globen Shopping av vi möjlighet att förstärka övrig kommunikation om evenemanget genom en aktivering av The Gurkburk Experience på plats inne i galleriorna. Vi ville göra något helt nytt med koppling till handbollen, och samtidigt synliggöra VM och vårt koncept Stockholm – city of handball supporters. Det ska bli spännande att se hur många som vill delta och gissa gurkor, säger Camilla Hagman, Visit Stockholm och Stockholms stad.

Gurkburken blev ett signum för det folkkära svenska herrlandslaget under 1990-talet. En av spelarna från den tiden är nu bland annat ordförande i VM-bolaget 2023.

Det är fantastiskt med ytterligare ett mästerskap i Sverige. Finalspelet och inramningen på Tele2 Arena kommer att bli något utöver det vanliga. Jag kommer självklart besöka The Gurkburk Experience, som är en av flera delar som Stockholms stad gör bra i förberedelsearbetet, säger Stefan Lövgren, VD Svenska Handbollslandslaget AB.

Tillsammans tar Stockholm sikte mot ett värdskap som syns, märks och gör Stockholm till en bra, minnesvärd plats och en välkomnande värdstad för alla invånare och besökare. Stockholm - City of supporters som är till för alla som vill stärka och ge support till stora evenemang i Stockholm. Under VM används Stockholm – City of handball supporters som den gemensamma synligheten i Stockholm.  

Läs mer om initiativet på Visit Stockholms hemsida:

https://www.visitstockholm.se/gurkburk



Om Visit Stockholm

Visit Stockholm är stadens officiella destinationsbolag. Bolaget utvecklar och positionerar Stockholm som tillgänglig och attraktiv plats under varumärket Stockholm – The Capital of Scandinavia. Visit Stockholm är ett dotterbolag till Stockholm Business Region som är helägt av Stockholms stad. www.visitstockholm.com www.investstockholm.com www.stockholmbusinessregion.com


Kontaktperson

Tomas Andersson
Projektledare kommunikation och digital utveckling
Tomas Andersson

Relaterade länkar