2020-11-18 08:57NYHETER

Stockholm inviger ny ljushyllning under årets Nobelvecka

Nobel light week Stockholm ljusinstallationSkiss över ljusinstallationen "Space" på Stadshuset som produceras av Lumination of Sweden, PXLFLD och Creative Technology i samarbete med Rymdstyrelsen och European Space Agency.

I december behöver vi ljus i mörkret. I år kanske mer än någonsin tidigare. Därför bjuds stockholmarna och besökare in till en ljushyllning – Nobel Week Lights Stockholm – under årets Nobelvecka. Den 5–13 december kommer ett femtontal platser runt om i staden att lysas upp. Ljusfesten väver samman konst och teknik på ett lekfullt vis och blir ett nytt sätt att hylla årets Nobelpristagare.

Stockholms stadshus, Sergels torg, Konserthuset, Dramaten, Stockholms stadsmuseum och Nobel Prize Museum är några av de byggnader och platser som blir scen för spektakulära och konstnärliga ljusinstallationer. Nobel Week Lights Stockholm är inspirerad av internationella ljusfestivaler som den världsberömda Fête des Lumières i franska Lyon.

– Ljushyllningen är ett välkommet tillägg till årets Nobelvecka då vi på olika sätt firar årets Nobelpristagare. Det här är dessutom ett unikt år i Nobelprisets historia då många av aktiviteterna under veckan är digitala. Därför känns det extra roligt att bjuda in till en ny kulturupplevelse i utomhusmiljö som sprider ljus och hopp, säger Lars Heikensten, vd för Nobelstiftelsen.

Initiativtagarna Lara Szabo Greisman, Annika Levin och Alexandra Manson berättar att deras tanke är att ljusinstallationerna ska uppmuntra upptäckarglädje, väcka nyfikenhet och utmana besökarna att se på Stockholm med nya ögon. I samarbete med konstnärer, ljusdesigners och belysningsbranschen inbjuds allmänheten att ta del av konst och teknik på ett nyskapande sätt. De hoppas att denna första version ger mersmak inför framtiden.

– För mig är det viktigt att Stockholm är en trygg och välkomnande plats för både stockholmare och besökare. Detta blir ett spektakulärt tillskott till Nobelveckan under en extraordinär tid med ljus, konst och innovationer i fokus – upplevelser som vi alla kan dela i vårt gemensamma stadsrum. Att använda Stockholms allra mest ikoniska byggnader som fond för fantastiska ljusinstallationer tror jag kommer att lysa upp många stockholmares vardag under årets mörkaste tid, säger Anna König Jerlmyr, finansborgarråd Stockholms stad.

Flera av ljusinstallationerna har hämtat inspiration från årets och tidigare års Nobelpris. På Stadshusets fasad kommer bilder från rymdens yttersta hörn att visas upp. Installationen, som görs i samarbete med Rymdstyrelsen och European Space Agency, är ett av de största video-mappningsprojekten som staden någonsin har sett. Installationen har en tydlig koppling till årets fysikpris som gick till upptäckten av universums sällsammaste fenomen - svarta hål.

På Sergels torg kommer Helmet Experience Design att fylla platsen med dansande skuggor i regnbågens alla färger och i Kungsträdgården och Skärholmen kan stockholmarna uppleva formgivaren och designern Alexander Lerviks upplysta gungor. Konstnären Aleksandra Stratimirovic kommer att få Nationalmuseums fasad att glittra och Nobel Prize Museum på Stortorget i Gamla stan får en installation av Tobias Rylander och Sahara Widoff som knyter an till museets nya utställning om Nobelbanketten.

Nobel Week Lights Stockholm är initierat och producerat av Annika Levin, Alexandra Manson, Lara Szabo Greisman och Helmet AB. Satsningen är en del av Nobelveckans program och genomförs i samarbete med Nobel Prize Museum, med stöd av Stockholm stad, Stockholms Handelskammare och Institut Français de Suède samt ett flertal övriga partners och belysningsföretag.

Alla ljusinstallationer kan upplevas utomhus på säkert avstånd till andra. De tänds på eftermiddagen och lyser långt inpå kvällen och behöver inte ses vid en särskild tidpunkt. Ambitionen är också att göra ljusinstallationerna tillgängliga digitalt.

Rebecka Oxelström, Nobelstiftelsen
rebecka.oxelstrom@nobelprize.org + 46 73 412 66 75

Edward Tovi, Finansborgarrådet Anna König Jerlmyr
edward.tovi@stockholm.se + 46 76 122 92 02