2020-07-30 08:44NYHETER

Samarbetet mellan Visit Stockholm, Stockholm Gay Life och Stockholm Pride stärks

Pride subway Stockholm Stockholm stadion rainbow art

Hela Stockholm Pride kommer i år att vara en digital upplevelse. Det gör att hela världen kommer att kunna delta i firandet av Stockholm Pride Summer Stream från 31 juli till 2 augusti. Det är öppet för alla på www.stockholmpride.org.

I år är det kronprinsessan Victoria som inledningstalar inför den digitala paraden på lördagen. Kronprinsessan blir den första kunglighet, någonsin, som öppnar en Pride-festival. Med anledning av detta stärks samarbetet mellan Visit Stockholm och Stockholm Gay Life och Stockholm Pride för att hantera en tillströmning av besökare. En pendelbåt sätts in på sträckan Kungsholmstorg – Söder Mälarstrand under den digitala Prideveckans två intensiva dagar. Pendelbåten avlastar den ordinarie kollektivtrafiken och kan därmed minimera den förhöjda risken för trängsel på framförallt busslinje 3 och 4.

Initiativet #tsmns (läses ”Tillsammans”) har bildats av ett flertal aktörer inom regnbågssamhället för att stötta berörda aktörer och evenemang.