2012-12-11 10:23NYHETER

Ny attraktion: ABBA - the Museum och SMHF öppnar 7 maj 2013

Det efterlängtade ABBA The Museum öppnar äntligen i ett nybyggt hus på Djurgården, mitt emellan Liljevalchs och Gröna Lund.  ABBA The Museum blir en del av ett större interaktivt musikmuseum. Swedish Music Hall of Fame har tre permanenta utställningar: ABBA The Museum, den Svenska populärmusikens historia och legendarsalen ”Hall of Fame” som gett platsen dess namn.

Förutom dessa permanenta delar kommer här att visas temporära musikutställningar där gästkuratorer och representanter från musikbranschen deltar i framtagandet av utställningarna. Utställningarna blir interaktiva och upplevelsebaserade med bilder, filmklipp och rekvisita från legendariska konserter och inspelningar av musikvideos.

Den samtida musiken ges stort utrymme bland annat genom ett omfattande programinnehåll, etableringsarena för musiker, spelningar i intimare format och unika evenemang kopplade till aktuella musikhändelser.

– ABBA är Sveriges mest framgångsrika musikgrupp genom tiderna och Swedish Music Hall of Fame med ABBA The Museum blir en ny reseanledning för ABBA fans över hela världen, säger Peter Lindqvist, VD på Stockholm Visitors Board

Med över 378 miljoner sålda skivor världen över finns det ett stort intresse för ABBA. Gruppen har levt vidare sedan dess genom Björn och Bennys fortsatta musikaliska arbete. Med musikalen Mamma Mia återskapades ett stort intresse kring musiken. Och intresset fortsätter att öka. I maj 2012 stod det klart att ABBA Gold är det tredje mest sålda albumet i Storbritannien genom tiderna. ABBA The Museum kommer att presentera en samlad bild av gruppen, från det att ABBA bildades 1970, genombrottet med Waterloo 1974, de stora världsturnéerna, fram till splittringen 1983.

Förutom Swedish Music Hall of Fame blir det ett hotell: Melody Hotel som blir ett mindre, personligt hotell, där de flesta rum kommer att ha små balkonger eller terrasser. Högst upp finns ett penthouse samt hotellets sviter – alla med stenbelagda terrasser med utsikt över Stockholms inlopp. Hotell- och restaurangverksamheten kommer att drivas av Claes Livijn som även driver Villa Källhagen.


Om Visit Stockholm

Visit Stockholm är stadens officiella turistorganisation som arbetar med internationell marknadsföring och utveckling av Stockholm som besöksdestination under varumärket Stockholm – The Capital of Scandinavia. Visit Stockholm är ett dotterbolag till Stockholm Business Region som är helägt av Stockholms stad. www.visitstockholm.com www.investstockholm.com www.stockholmbusinessregion.com


Kontaktperson

Elin Karlsson
Avdelningschef Mottagning & Värdskap
Elin Karlsson
Annika Malhotra
Projektledare publika evenemang, Visit Stockholm
Annika Malhotra
Lotta Andersson
Marknadschef
Lotta Andersson
Åsa Karlsson
Project Manager
Åsa Karlsson
Christine Frederici
VD koordinator
Christine Frederici
Karin Mäntymäki
Director Sales & Operations
Karin Mäntymäki
Caroline Strand
VD
Caroline Strand