2023-05-16 06:20NYHETER

Loreen kommer till Kungsträdgården för att firas

körsbärsblom scenen dammenKungsträdgården på våren med scenen i fonden

På tisdag 16 maj klockan 16.00 firas att Loreen vann Eurovision Song Contest. Firandet sker på Kungsträdgårdens scen i samband med Kulturskolans dag i Stockholm. SVT sänder direkt från firandet där Loreen uppträder med vinnarlåten Tattoo.

Det är fantastiskt roligt att få välkomna Loreen hem efter att ha vunnit Eurovision Song Contest och därmed hämtat hem tävlingen till Sverige nästa år. Loreen gjorde en enastående insats och ska firas ordentligt i Kungsträdgården, säger Karin Wanngård, finansborgarråd.

Efter ett starkt framförande skrev Loreen historia när hon på lördagskvällen blev den första kvinnan att vinna Eurovision Song Contest två gånger. Det blev samtidigt Sveriges sjunde vinst genom tiderna och gör därmed Sverige tillsammans med Irland till de länder som vunnit flest gånger.

Senaste gången Sverige vann var när Måns Zelmerlöf tog hem segern 2015. Då valdes Stockholm som värd för Eurovision 2016 och Stockholm genomförde en fantastisk eurovisionfest tillsammans med SVT och alla samarbetspartners.

Enligt Stockholms handelskammare blev det 2016 intäkter på runt 263 miljoner kronor, i dåtidens pengavärde när tävlingen arrangerades. Efter en uppräkning till dagens priser skulle samma besöksantal till Eurovision ge 310 miljoner kronor.

Enligt Thomas Jakobsson på Stockholms handelskammare ökade hotellen sina logiintäkter med 80 procent veckan när Eurovision kom till Stockholm 2016.

På SVT pågår arbetet med att se över var tävlingen kan hållas, ännu är det för tidigt att uttala sig om vilken eller vilka städer som kan bli aktuella. I Stockholm är utmaningen bland annat att Avicii arena renoveras och att både Tele2 och Friends är bokade för kommande fotbollssäsonger.

När Eurovision hölls i Stockholm år 2016 betalade Stockholm stad cirka 100 miljoner kronor, främst för arenakostnader och marknadsföring.

Tomas Andersson
Projektledare kommunikation och digital utveckling
Tomas Andersson