2021-11-25 13:24NYHETER

Idag invigdes Space - Sveriges nya kulturcenter för den digitala generationen

Digitalt kulturhus, Space Arena, scenInvigning av Space med Anna König Jerlmyr, Åsa Caap, Jonas Naddebo med flera

Äntligen är det dags för Sveriges nya kulturcenter, tillika världens största gamingcenter, med över 400 spelstationer, att öppna för allmänheten den 27 november. Idag, torsdag, klockan 10.00 invigdes de sju våningarna i det femte Hötorgshuset vid Sergels torg av Stockholms finansborgarråd Anna König Jerlmyr och Åsa Caap, ansvarig för Space. Även Stockholms kulturborgarråd Jonas Naddebo, Mats Hederos, vd AMF samt Per Sundin, vd Pophouse Entertainment närvarade.

Space är, till både storlek och innehåll, ett världsunikt hus som kombinerar de viktigaste ingredienserna inom digital kultur: gaming, musik, esport och ”content creation” för digitala plattformar. Huset ska engagera och inkludera människor genom upplevelser inom underhållning, digital kultur och spelvärlden.

Längst ner i huset finns norra Europas största, permanenta esport-arena skapad för hybridevent inom gaming, konserter och esport. I gatuplan finns Fat Cat, ett japanskt och koreanskt brasseri och på övriga våningar hittar man, förutom Space Gaming, både barer och caféer samt generösa ytor för arbete, möten och utbildning.
Avicii Experience öppnar under våren 2022.

För mer information om Space, vänligen se bifogat faktablad.

- Det är med stor glädje och förväntan vi nu öppnar Space vid Sergels torg i Stockholm. Med över 400 spelstationer blir vi världens största gamingcenter och en öppen, dynamisk och kreativ plats mitt i stan. Vårt mål är att alla besökare ska kunna utvecklas och inspireras, fördjupa sina digitala kunskaper och känna gemenskap, säger Åsa Caap, Head of Space.

Den omfattande förvandlingen av det femte Hötorgshuset är en del av stadens utveckling av Sergels torg till en mer öppen, säker och inbjudande plats.

För mer information om husets historia, aktuell stadsutveckling, byggnation och renovering, vänligen se bifogat faktablad från AMF Fastigheter som äger huset.

Äntligen får Stockholm en central mötesplats för gaming, esport och digital kultur. Space kommer att locka fler talanger till staden och bidra till att Stockholm fortsätter utvecklas som en kreativ plats för kultur-, upplevelse- och techbranscherna, säger Anna König Jerlmyr finansborgarråd i Stockholms stad.

Space öppnar för allmänheten klockan 10:00 den 27 november

Bakgrund
Space som koncept och idé initierades 2019 av Gustav Käll, Lars Blomberg och Per Sundin. Under samma år påbörjades även samarbetet med AMF Fastigheter och deras vd Mats Hederos som är fastighetsbolagets eldsjäl bakom förvandlingen av det Femte Hötorgshuset till en kreativ hub.
I slutet av 2019 klev Pophouse Entertainment in som majoritetsägare och Space kunde realiseras i sin nuvarande form, vilket har skett i nära samarbete med AMF Fastigheter och Stockholms Stad. Ansvarig arkitektbyrå är DAP.
Konceptet är framtaget för att kunna exporteras internationellt.

För mer information vänligen kontakta:
Åsa Caap, vd Space, asa.caap@space.cc, 0708 211 765

Pressbilder:
Högupplösta pressbilder samt credits finns via Notified under Press Kits:

Om Space

Space är ett digitalt kulturcenter i hjärtat av Stockholm. En fysisk mötesplats för den digitala generationen. Här kombineras några av de viktigaste ingredienserna inom digital kultur–gaming, musik, content creation och digitalt know-how, allt under samma tak. Ett inkluderande hus där människor kan träffas, samarbeta och skapa tillsammans –ett community där nya formationer och affärsidéer tar fart. www.space.cc

Om Pophouse Entertainment Pophouse Entertainment grundades av Björn Ulvaeus och Conni Jonsson 2014. Företaget äger och driver ABBA The Museum, Pop House Hotel, Cirkus, Hasselbacken och Space. www.pophouse.se

Tomas Andersson
Projektledare kommunikation och digital utveckling
Tomas Andersson