2018-01-09 08:55Bloggpost

Visit Stockholm och Visit Sweden lanserar The Open City

Idag klockan 9.00 lanserades första steget av Stockholm – The Open City.

Som vi berättat tidigare är detta en del av vårt större samarbete med Visit Sweden som vi kallar Capital & Country. Vi är stolta över att Visit Sweden för första gången går globalt på alla deras marknader samtidigt och då med Stockholm som budskap. Det är också ett, för oss, helt nytt gemensamt grepp. Vi ser att vi på detta sätt skapar en gemensam plattform som stärker kommunikationen av Stockholm som besöksdestination. Vi hoppas också att det ska ge oss en bra bas att samverka med er i besöksnäringen i nästa steg. Vi återkommer till det. Det har varit ett omfattande arbete att hitta ett nytt arbetssätt mellan oss och Visit Sweden i tider då båda våra organisationer har genomfört stora förändringar men vi båda tror mycket på kraften i att Stockholm och Sverige går tillsammans i kommunikation och destinationsmarknadsföring. Nu kör vi!

Detta första uttag manifesterar ett välkomnande Stockholm. “The Open City” bygger på och symboliserar ett Stockholm för alla. En stad som är öppen och tillgänglig; för nya idéer och alternativa livsstilar, för människors olika behov, åsikter eller fysiska förutsättningar. Öppenhet och respekt för människors olikheter och livsval är grunden till hur Stockholm som stad utvecklats till en av Europas snabbast växande städer, med framgångsrika startup-företag, blomstrande restaurangscen, välkomnande kulturliv och närhet till naturen. En sak som verkligen får Stockholm att stå ut internationellt är våra progressiva värderingar om ett inkluderande samhälle. Stockholm vill vara en stad som välkomnar alla besökare.

Det som händer nu:
De närmsta veckorna kommer ”lovers”, ”haters” och ”hesitaters” från hela världen att bjudas in med ett ”Open letter” för att välkomnas att uppleva Stockholm som turistdestination. Vi har genom målgruppsanalyser sett att vi kan konkurrera om en mycket intressant och nyfiken målgrupp som också har hög digital närvaro genom att lyfta vår livsstil och de värderingar som bygger den. För att verkligen omsätta ord i handling följs Visit Stockholms och Visit Swedens gemensamma öppna brev upp av att människor som uttryckt en åsikt om Stockholm och Sverige i olika sociala medier – oavsett om den är negativ, positiv eller bara frågande – bjuds in att komma till Stockholm för att uppleva, fördjupa eller omvärdera sin bild av staden.

Ett team på Visit Sweden och Visit Stockholm scannar nu plattformar som Instagram, Facebook, Twitter, Reddit och kommentarsfält i medier för att hitta olika personer att bjuda på in. Sex personer har redan bjudits in. Bland annat har en person som gjort en kommentar om Sverige i New York Times kommentarsfält fått en inbjudan.

Inbjudningarna kommer att fortsätta tills de 50 hotellnätter som har vikts för initiativet har tagit slut. Vi jobbar på detta sätt för att försöka få igång en dialog i sociala medier som berör och har möjlighet att spridas på ett bra sätt.

Tillsammans med Visit Sweden och med stöd av kommunikationsbyrån Volontaire har vi nu skapat en stark gemensam redaktion, där båda våra företags innehåll och alla kanaler går i takt. Detta kommer vi ha mycket nytta i denna lansering och i framtiden. Redaktionen kommer att under dessa två veckor, med start imorgon, att jobba tillsammans på plats på Stockholm Visitor Center, eller via Skype från alla Visit Swedens kontor i världen.

Vi har redan nu preppat visitstockholm.com med existerande bevis från vår destination och gjort en anpassad redaktionell plan för de kommande veckorna. Flera av er kommer hitta er verksamhet som bevis. Kom gärna med tips på mer innehåll: welcome@stockholm.se

Open letter bor på visitstockholm.com Vi kommer självklart att posta i @visitstockholm sociala kanaler; facebook, instagram och twitter. Visit Sweden gör samma i sina alla kanaler och plattformar.

Länk till pressmeddelande:

Pressmeddelande på svenska>>
Pressmeddelande på engelska>>

Manifestfilm för att inspirera besökare, Stockholmare och andra med vårt tillgängliga och öppna Stockholm: https://youtu.be/AyF3rs9Q5ks

Casefilm för att beskriva för samarbetspartners och andra intressenter vad vi vill göra tillsammans för Stockholm: https://youtu.be/o6XQM1JwZ2Q

Dela gärna från vår facebook om ni vill: www.facebook.com/visitstockholm

Nästa steg för Visit Stockholm och Visit Sweden är att bjuda in alla intresserade aktörer i Stockholms besöksnäring som vill vara med. Detta kommer ske med ett antal workshops på Visit Stockholm under februari/mars. Alla är välkomna!


Om Visit Stockholm

Visit Stockholm är stadens officiella turistorganisation som arbetar med internationell marknadsföring och utveckling av Stockholm som besöksdestination under varumärket Stockholm – The Capital of Scandinavia. Visit Stockholm är ett dotterbolag till Stockholm Business Region som är helägt av Stockholms stad. www.visitstockholm.com www.investstockholm.com www.stockholmbusinessregion.com