2019-05-10 08:33Bloggpost

Välkommen till kunskapsdag tema kinesiska besökare

Just nu befinner jag mig i Köpenhamn på Nordic Tourism Conference. Det är ett av mina första uppdrag som nytillträdd VD för Visit Stockholm och ger bland annat spännande insikter om vad vi nordiska länder kan samverka kring framöver.

Gemensamt för oss alla är satsningar på hållbar destinationsutveckling, den digitala utvecklingen och användande av dataanalys i vårt arbete. För mig är det ovärderligt att kunna dela erfarenheter och tankar med kloka kollegor från andra länder, regioner och städer och jag tar med mig många idéer för hur Visit Stockholm kan fortsätta bidra till att utveckla besöksdestinationen och stadens attraktionskraft internationellt.

Kunskapsdag om kinesiska besökare den 3 juni
Det kommer kanske inte som en nyhet att kineser reser mest i världen. Under förra året gjorde kineserna smått otroliga 150 miljoner utlandsresor! Totalt hade Sverige 347 000 kinesiska gästnätter varav Stockholms län stod för 149 783, en ökning med 4,4 %.

Ett antal besöksnäringsaktörer; Swedavia, Pandox, Scandic Hotels, Elite Hotels of Sweden, Radisson Hotel Group och Nordic Choice Hotels, har tillsammans med oss initierat ett projekt med fokus på kinesiska besökare. Projektet är inne på sitt andra år av tre och nu har vi många insikter och aktiviteter att dela med oss av. Som ett resultat av arbetet i Kinaprojektet lanserade vi en City guide om Stockholm i Kinas största sociala kanal, WeChat, nu i april. I guiden finns allt från förslag på aktiviteter, sevärdheter, hotell och restauranger till viktiga telefonnummer och hur en tar sig runt i staden. Innehållet kommer att utökas framöver.

Nu hoppas vi att fler i Stockholm vill dra nytta av våra insikter och arbeta för att vi ska bli en än mer attraktiv destination. Varmt välkommen till en kunskapsdag om kinesiska besökare på Scandic Anglais den 3 juni. Under dagen får du möjlighet att uppdatera dig kring allt från de senaste kinesiska betallösningarna som Alipay och Unionpay till vilken roll sociala kanaler som WeChat och Weibo spelar i kinesiska besökares liv och hur din verksamhet kan jobba med dessa besökare.

Du anmäler dig här: https://seminarhttps://seminarie-om-kinamarknaden.confetti.events/ie-om-kinamarknaden.confetti.events/

Avslutningsvis vill jag passa på att säga hur glad jag är över att ha fått förtroendet att leda Visit Stockholm. Att tillsammans med mina kompetenta kollegor få bidra till att utveckla besöksdestinationen i nära samverkan med näringslivet är både viktigt och roligt! Det finns spännande möjligheter och även utmaningar att lösa framför oss och jag ser fram emot att ytterligare stärka vårt kreativa och öppna Stockholm både här som destination och i marknadsföringen internationellt.

Du är alltid välkommen att höra av dig till mig om du har idéer, frågor eller förslag på hur vi kan jobba (ännu) bättre tillsammans – stad och besöksnäring.

Hälsningar

Caroline