2019-02-21 09:27Bloggpost

Stockholms fantastiska matscen är värd mer uppmärksamhet

Stockholm är en fantastisk plats för alla som älskar mat och dryck.

Varmt grattis till Gastrologik som fick sin efterlängtade andra stjärna i Guide Michelin, restaurang Frantzén behåller sina hela tre stjärnor även i år. Tack för ert otroliga arbete!

Jag vill även gärna uppmärksamma nya, spännande krogkoncept som Farm i regi av Stockholm brewing med fokus på hantverksbryggt öl och närproducerad mat. K-märkts restauranger är ytterligare exempel på restauranger som tar tydlig ställning för mer hållbar konsumtion genom att anpassa menyerna efter aktuell råvarutillgång.

Det leder bland annat till mindre matsvinn, ökad kreativitet i köket och mer grönsaker på tallrikarna- något som uppskattas och efterfrågas av allt fler besökare.

Det finns många fler goda exempel i vår stad och vi uppskattar om ni tipsar oss på Visit Stockholm så vi kan lyfta fram ännu fler exempel inom destinationen och marknadsföra dessa internationellt.

Det lokalt producerade har hög efterfrågan i Stockholm. Urban Deli satsar på Stockholmsveckor, med allt från Stockholmsklassiker på menyn till försäljning av varor producerade i huvudstaden. Fotografiskas kock Pål Svensson lagar inte bara klimatsmart mat, utan odlar även grönsaker i muséets källare – mer närodlat kan det inte bli.

Vi är såklart stolta över den numera Stockholmsbaserade kocken Sebastian Gibrand, som tog silvermedalj i årets Bocuse D’or med sin version av kalvracks, svamp och örter samt chartreuse på skaldjur och grönsaker. Matlagning på absolut högsta nivå.

Trots Stockholms otroligt kreativa och hållbara restauranger är vi inte tillräckligt förknippade med mat och dryck internationellt, så att positionera Stockholms matscen är en av de viktigaste gemensamma utmaningarna vi har just nu.

Visit Stockholm arbetar i flera projekt, både på lokal och nationell nivå, för att tillsammans med andra aktörer lyfta och sprida våra unika styrkor på området.

Här följer ett par exempel;

* Gastronomiskt center är ett av många intressanta initiativ som kommer från branschen. Tillsammans med utbildningsföretaget Restaurangakademien är visionen att etablera en nationell plattform kring mat och dryck, där det görs gemensamma satsningar på utveckling, utbildning, forskning och innovation – både inom den egna näringen och tillsammans med andra. Ledordet är att skapa “framtidens måltid”.

* Stockholm är en självklar del av detta initiativ och har varit partner i en förstudie kring detta. Visionen för initiativtagarna är att skapa en fysisk och digital mötesplats för allt som rör innovation inom svensk gastronomi – ett spjutspetsprojekt med nytänkande och engagemang för att mobilisera kraft och sätta fart på utvecklingen framåt.

* Visit Stockholm är även en del av satsningen ”Måltidsturismprogrammet” tillsammans med flera regioner runt om i landet och Visit Sweden. Målsättningen är att vi på olika sätt, tillsammans och var för sig, ska locka fler internationella besökare att komma till Stockholm för att uppleva mat och dryck i toppklass.

* I januari lanserade Visit Sweden en PR-kampanj inom ramen för programmet – ”The edible country”. Den fokuserar på mat i kombination med unika naturupplevelser där besökaren själv får plocka ingredienser till sin måltid. Matbordet på Utö, som representerade Stockholm och Stockholms skärgård denna gång, blev snabbt fullbokat.

Du kan titta på kampanjfilmen här

Vårt systerbolag Invest Stockholm har många projekt på gång inom foodtech, inte minst kring hållbarhet. Läs mer om satsningen här.

Avslutningsvis vill jag passa på att gratulera Globen som fyllt 30 år, stort grattis!

Hälsningar

PS. Mitt bästa Globenminne? Det kan du läsa på Globens fasad, tillsammans med många andra härliga konsert- och eventminnen, inskickade av besökare genom åren.
www.30aravjubel.se