2019-04-05 08:30Bloggpost

Stockholm laddar för högsäsong med fantastiska upplevelser och evenemang!

Inleder med att Stockholm under årets första kvartal bedömdes vara Europas mest snabbväxande destination när det kommer till ”longhaul-passagerare”, d v s icke-europeiska ankomster, som ökar med 32,5 %. Istanbul ligger strax efter på 31,8 % följt av Prag och Wien med en tillväxt på drygt 20 % vardera.* Glädjande att se siffror som dessa!

Framöver har Stockholm god chans att attrahera ännu fler besökare, både från när och fjärran, när flera fantastiska evenemang och projekt hälsar oss välkomna. Här är ett litet urval av allt som händer:

Först ut är Skansen och deras storsatsning Baltic Sea Science Center som öppnar i dagarna vid den gamla sjölejonanläggningen. Där kommer besökarna att få en unik och modern inblick i Östersjöns djurliv och hur vi 90 miljoner (!) människor som bor runt havet påverkar detta. Nya vackra akvarier med rovfiskarna torsk och rötsimpor, sutare, maneter och musslor på rep varvat med mer lärande delar där interaktiva metoder lär oss mer om bl.a. miljöutmaningar och fiskemetoder. ”Den nya anläggningen gör att Skansen går från bra till kanonbra!”, som Tomas Frisk, projektansvarig för BSSC sa på vårt frukostmöte för besöksnäringen den 4 april.

Gröna Lund öppnar i mitten av månaden och lockar i år med den tillfälliga nära-döden-upplevelsen Snake. En attraktion där du snurrar 40 meter högt upp i luften i 80 km i timmen… Jag vet i alla fall ett par av mina kollegor som kommer att stå först i kön här. Andra kommer att välja det lugnare 30-talsområdet, där autentisk 5-kamp leds av nöjesparkens personal klädda i dåtidens senaste snitt. Ytterligare andra kanske föredrar någon av de drygt 60 konserter – allt från Lenny Krawitz till Miss Li – som gästar scenen på Gröna Lund under perioden maj – september.

Kulturnatten, i regi av Kulturförvaltningen i samarbete med arrangörer runt om i staden, firar 10-årsjubileum den 27 april. Målsättningen för i år är att slå förra årets siffror som var 169 deltagande kulturaktörer och 145 000 besökare. Mer om evenemanget här: https://kulturnattstockholm.se/  Kulturförvaltningen kör som vanligt även Kulturfestivalen och We are Stockholm i augusti. Mer om detta i kommande blogginlägg.

I slutet av juni hoppas arrangörerna av musikfestivalen Lollapalooza att 50 000 besökare ska vallfärda till Gärdet under 3 dagar. Ett brett artistuppbåd, ett 50-tal restauranger och ett eget område för barn (Kidzapalooza) är bara några av alla upplevelser dagarna kommer att bjuda på. Och – det är ingen slump att jättefestivalen väljer ”den lilla storstaden” Stockholm som sin 7:e destination, efter platser som Berlin, Paris, Rio och Chicago. Eller som Anna Sjölund, VD Live Nation uttrycker det: ”Stockholm är superhett som musikstad! Det beror bl.a. på tjänster som Spotify, men inte minst våra svenska artister! På de stora festivalerna runt om i världen är det alltid minst 3-4 svenska artister och det gör att t.ex. Molly Sandén och Hov1 plötsligt har fans i Chile och Miami som följer dem i sociala kanaler.” Lollapalooza är en långsiktig satsning som både Stockholms stad och Live Nation hoppas ska synas och kännas hos oss som bor här och hos våra besökare. ”Visionen är att hela Stockholm ska påverkas i Lolla-anda. Att färger, musik och händelser runt om i staden, inte bara på Gärdet, bidrar till att utveckla musikupplevelsen i stort.”

Hela Stockholms evenemangsår hittar du här: https://professionals.visitstockholm.com/whats-on/

Ny kollega och koncern-VD för Stockholm Business Region
Förra veckan började Staffan Ingvarsson sitt nya jobb som koncern-VD för Stockholm Business Region, och jag bad honom att presentera sig i form av ett par korta frågor:

Vem är du?
Fotbollsförälder som älskar Stockholm och som i olika roller och inom olika områden har arbetat med utvecklingen av Stockholm de senaste 20 åren. Senast som VD för IT-infrastrukturbolaget Stokab, innan dess bl.a. som biträdande stadsdirektör för Stockholm stad. Jag har arbetat med strategisk bostadsförsörjning, infrastrukturplanering, digitalisering, säkerhetsfrågor och internationella relationer. Men allt utifrån grunduppdraget att förbättra Stockholm.

Vad ser du som Stockholms största utmaningar som besöksdestination?
Dels att få fler att upptäcka och besöka Stockholm, dels att få till ett ännu bättre samarbete i besöksdestinationen.

Vad ser du fram emot i ditt nya jobb?
Att tillsammans med alla goda krafter, lokalt, regionalt och nationellt utveckla vår attraktivitet för besökare, talanger och företag.

Kan en följa dig och ditt arbete någonstans?
Ja, via LinkedIn https://bit.ly/2HZF8HJ

Turismbarometern
Under det senaste året har Magnus Hessbo, projektledare för analys och omvärld hos oss på Visit Stockholm, introducerat ett verktyg för oss i besöksnäringen – Stockholm Tourism Barometer. Hittills är ett trettiotal aktörer anslutna – allt från SL och Waxholmsbolaget till ArkDes, ABBA muséet och Storkyrkan. Barometern ger en översikt av hur det sammantaget går för turismen i Stockholm, baserat på indikatorer som registrerade övernattningar, antal besökare på olika attraktioner, flyg- och fartygspassagerare. Här hittar du den publika delen av Stockholm Tourism Barometer:https://stockholm.tourismbarometer.com Om du vill att din verksamhet också ska vara en partner i satsningen och därmed få tillgång till ännu fler siffror och detaljer, kontakta Magnus så berättar han mer: magnus.hessbo@stockholm.se.

Har du frågor, förslag eller funderingar kring hur vi jobbar på Visit Stockholm är du alltid välkommen att kontakta mig!

Hälsningar
Caroline

* Källa: Air Travellers’ Traffic Barometer Q4 (ECM/ForwardKeys, februari 2019)