Jag har träffat och pratat med många av er i Stockholms besöksnäring de senaste åren men vill utifrån den roll jag har idag introducera mig själv kort. I början av april tog jag över som tf VD för Visit Stockholm efter Thomas Andersson som numera är vice VD hos Stockholm Stadshus AB (vårt moderbolags moderbolag). Jag har lång erfarenhet av näringslivsutveckling och marknadsföring. Både från min tid som marknads- och analyschef här på Visit Stockholm de senaste 2,5 åren och som biträdande näringslivschef i Solna stad, en progressiv kommun som utvecklats starkt inom bland annat besöksnäringen med Arenastaden, Hagastaden, Nationalstadsparken och inte minst med en stark hotelltillväxt.
Nu ser jag verkligen fram emot att tillsammans med er alla i näringen fortsätta utveckla Stockholm som destination! Det händer oerhört mycket spännande just nu – öppningar av nya koncept som Stockholm Under stjärnorna och The Lobby, infrastrukturell utveckling med bland annat nya tunnelbanelinjer, stora evenemang och konferenser som väljer vår stad samtidigt som vi tar emot fler kryssningsbesök än någonsin, bara för att nämna något.
Attraktionskraften har lett till att vi under årets första kvartal har haft 91 000 fler gästnätter jämfört med samma tid förra året. Mars sticker ut med en tillväxt på nära 22%! Det är främst de utländska besöken som står för ökningen (+12,8%) och för oss på Visit Stockholm, som tillsammans med er jobbar för att locka fler internationella besökare, är det glädjande att se att Stockholm attraherar nya målgrupper. De långväga besökarna, från länder utanför Europa, växer i snabbare takt än de europeiska medan de nordiska besökarna fortfarande är många, men kvar på samma nivå som förra året.
Våra tre största besöksgrupper, utöver den svenska som står för två av tre gästnätter, är från Storbritannien, USA och Tyskland. I absoluta tal är det de amerikanska gästnätterna som växer mest, med 7 900 (+13%). Även de Indiska gästnätterna ökar (+25%) och de tre medelhavsländerna Spanien, Italien och Frankrike visar alla tre en kraftig tillväxt (+47%, +32% resp. +27%). Eurokursens förhållande till svenska kronan gör det billigare att besöka Sverige och fler flygförbindelser till regionen förbättrar tillgängligheten, något jag är övertygad om bidrar till den positiva utvecklingen för oss. Just arbetet med att få hit fler flyglinjer är också ett arbete vi har prioriterat under de senaste två åren.
Läs hela marsrapporten här (pdf)
Om förra årets otroliga fjorton miljoner gästnätter (rekord!) och annat spännande som hände under 2017 kan du snart läsa om i den årsrapport vi publicerar inom kort. Där hittar du också mer information om hur vår svenska huvudstadsregion presterar inom besöksnäringen. Har du synpunkter, frågor eller förslag är du alltid välkommen att kontakta mig eller någon av mina kollegor.
Till sist: det är vår gemensamma dialog och hur bra vi arbetar tillsammans som avgör hur vi nyttjar vår potential att flytta fram Stockholms position ytterligare som besöksdestination.
Nu hoppas jag att ni alla får en fortsatt framgångsrik vår!
Caroline Strand
tf VD, Visit Stockholm
Visit Stockholm är stadens officiella turistorganisation som arbetar med internationell marknadsföring och utveckling av Stockholm som besöksdestination under varumärket Stockholm – The Capital of Scandinavia. Visit Stockholm är ett dotterbolag till Stockholm Business Region som är helägt av Stockholms stad. www.visitstockholm.com www.investstockholm.com www.stockholmbusinessregion.com