2018-07-06 08:21Bloggpost

AI, hästar och gränslös kärlek för alla

Nej, det är inte temat för min semesterläsning, men väl för spännande evenemang och stora möten som väljer vårt Stockholm framöver!

Nedräkningen inför årets kanske viktigaste evenemang – EuroPride2018 – har börjat. Den 27 juli till 5 augusti bjuds det på ett gediget och spännande program med föreläsningar, event och arrangemang. För att uppmärksamma vikten av dessa budskap lyser Pridefägerna upp obelisken vid Serges Torg och på vissa platser i stan blir trafikljusen ”samkönade”, håll utkik! Staden bjuder även på sagostunder med drakar och dragqueens, möjlighet att ta simborgarmärke i regnbågens färger och vigslar i Stadshusparken. Stockholm är en stad öppen för alla!

Mer information hittar du här:

http://www.stockholm.se/europride2018

https://www.visitstockholm.com/the-lgbt-guide-to-stockholm/

 

Nästa vecka, 10-19 juli, tar världens största vetenskapliga event inom Artificiell intelligens plats i Stockholm, Federated AI Meeting (FAIM). Det är första gången som fem världsledande konferenser inom AI samlas under ett och samma tak. Konferenserna äger rum på Stockholmsmässan och samlar fler än 5 000 internationella experter, forskare och tekniker. Detta är ett fint kvitto på att Stockholms position kopplat till tech och innovation är stark och att vi med en hållbar besöksnäring kan attrahera möten inom detta område.

Nästa sommar hälsar vi delar av ridsporteliten välkomna till oss och Stockholm Stadion när Global Champions Tour drar in med hästar, ryttare och hinder. Stockholm blir härmed en av de exklusiva metropolerna som samlar hästeliten kommande fem år med start i juni 2019. Evenemanget kommer att arrangeras i nära samarbete med Stockholms stad – helt i linje med stadens mål om att vara en attraktiv plats med ett rikt utbud av evenemang.

Mer om evenemanget här:

www.gcglobalchampions.com

 

Själv har jag varit en del på resande fot på sistone vilket är en viktig del av Visit Stockholms arbete för att marknadsföra och utveckla Stockholm som destination. Förra veckan träffade jag Air India i Dehli tillsammans med Swedavia och Visit Sweden för att stärka vår gemensamma marknadsföring på den indiska marknaden. Vi passade även på att träffa samarbetspartners på svenska ambassaden och Business Sweden som ledde till fruktsamma möten. Jag är otroligt stolt över hur vår marknadskommunikation för Stockholm har utvecklats och hur attraktivt vårt nya arbetssätt är, inte minst för flygbolagen.

Vi tar snart ut en ny Toolbox till just flygbolag för att ge dem bra förutsättningar att kommunicera Stockholm på ett effektivt sätt med format och inflightfilmer mm för deras behov. Flygbolagens destinationsmarknadsföring är en viktig kraft för att attrahera besökare.

Vi har även en större Toolbox som är till för er som kommunicerar Stockholm, den hittar ni här:

https://professionals.visitstockholm.com/planning/toolbox/

 

Just nu är jag i Almedalen och det är härligt att träffa många av er här!

Jag deltar i rundabordssamtal, seminarier och olika möten. Mycket handlar om att lyssna och förstå olika perspektiv. Det jag tar med mig hem är både nya insikter och nya uppslag för samarbeten inom besöksnäring, digital utveckling, hållbarhet och internationalisering med mycket fokus på Kina och Indien.

Roligt och viktigt är också att vår nya tillförordnade koncern VD för Stockholm Business Region, Anna Gissler, har deltagit med stort engagemang för turism- och besöksnäringsfrågorna i Almedalen. Starkt jobbat då Anna klev på sin nya roll i söndags. Härligt att träffa många av er här i Almedalen!

Det är underbart att se Stockholm under högsäsong! Jag och många av mina kollegor jobbar på med full energi i sommar så tveka inte att höra av er!

Besök också gärna Stockholm Visitor Center för tips om vad ni kan göra i Stockholm under er ledighet.

Jag önskar er en härlig sommar och så hoppas jag att vi ses på stan innan eller under EuroPride 2018!

Somriga hälsningar,

Caroline Strand, tf VD Visit Stockholm


Om Visit Stockholm

Visit Stockholm är stadens officiella turistorganisation som arbetar med internationell marknadsföring och utveckling av Stockholm som besöksdestination under varumärket Stockholm – The Capital of Scandinavia. Visit Stockholm är ett dotterbolag till Stockholm Business Region som är helägt av Stockholms stad. www.visitstockholm.com www.investstockholm.com www.stockholmbusinessregion.com


Kontaktperson

Caroline Strand
VD
Caroline Strand