2023-09-26 07:07Pressmeddelande

K-märkt restauranger och caféer nominerad till Stora Turismpriset 2023

Matlagning, personal restaurangK-märkt restauranger och café nominerad till årets Stora Turismpris

K-märkt AB är Stockholms läns nominering till Stora Turismpriset i samverkan mellan Region Stockholm och Visit Stockholm.  K-märkt utvecklar ständigt verksamheten för en hållbar och innovativ restaurangupplevelse som inspirerar och engagerar leverantörer, företag, medarbetare och gäster att göra egna förändringar för att leva ett mer hållbart liv.

Med ett modigt, tongivande ledarskap och högt ställda hållbarhetsambitioner visar K-märkt vägen med både lokala och globala avtryck för en planetvänligare besöksnäring i Stockholmsregionen. ”Chefs choice” är ett unikt koncept som räddar mat, föder kreativitet, attraherar arbetskraft och bidrar till en bättre värld.

K-märkt jobbar med hjälp av lite konstiga och udda metoder mot ett tydligt mål – volym, kvalité och hållbarhet.  K-märkt vill och ska vara med och göra skillnad! Att vara nominerad till Stora Turismpriset som bygger på innovation och kunskapsspridning kan inte sammanfattas på något annat sätt än – Fantastiskt! Vi är så stolta – inget kan vara finare än att vara med och utveckla vår bransch.” säger Jens Dolk, delägare och VD.

K-märkt ägs och drivs av en kock, en konditor och en kypare – Hanna Normark, Daniel Roos och Jens Dolk med en gemensam idé om att förvandla råvaror, som annars skulle ha slängts, till vällagade lunchbufféer. Hanna Normark är en väletablerad kock och matkreatör med norrländska rötter med erfarenhet av arbete utomlands, som inspireras av världens alla smaker. Daniel Roos är Nobelkonditorn som vunnit gastronomiska priser och som flera år varit medlem i Svenska Kocklandslaget där han tillsammans med lagmedlemmarna kammade hem guld 2012. Jens Dolk är en välkänd vinskribent och inspiratör som skrivit flera böcker inom mat och vin.

Med hållbarhet i fokus lyssnar K-märkt in omvärlden och utvecklar koncept som möter nya behov hos både matgäster och personal. De är en förebild för framtidens företagare, som inspirerar andra att vända utmaningar till framgång. Oavsett om det gäller att locka fler unga att arbeta i restaurangnäringen, utbilda branschkollegor eller erbjuda innovativa digitala produkter, säger Julika Lamberth, tillväxtchef, Region Stockholm

K-märkt är tankeledande i att driva restaurangnäring på ett innovativt och hållbart sätt. De skapar omställning på riktigt och bidrar med detta till att sätta Stockholm på matkartan internationellt. Deras viktiga mission med exempel som ett förnyat sätt att se på arbetskraft med Swap-week och att de bidrar till att sätta fokus på matsvinn och återvinning av förpackningar har stark genomslagskraft. De tillagar också väldigt god mat och levererar en unik upplevelse, säger Caroline Strand, VD för Visit Stockholm.

Om Stora Turismpriset
Priset, som delas ut för 30:e året i rad, delas ut till en verksamhet som på ett innovativt och hållbart sätt bidrar till att utveckla besöksnäringen. För att vinna Stora Turismpriset måste de nominerade kunna visa att de bidrar till en nytänkande och innovativ utveckling av besöksnäringen. Dessutom ska de arbeta för att utveckla och sprida kunskaper och för att utveckla en hållbar verksamhet.

Tillväxtverket är huvudman för Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism som delar ut Stora Turismpriset. De 21 kandidaterna nomineras i sina respektive län. Priset delas ut den 6 december på Münchenbryggeriet i Stockholm i samband med konferensen Besöksnäring på agendan.

Ur nomineringen
”Det ingår i K-märkts affärsidé att sprida kunskap om hållbar restaurangdrift. Jens Dolk ägnar en del av sin arbetstid åt att föreläsa och inspirera andra i branschen. Han berättar utifrån sin långa erfarenhet hur tankar utanför boxen lett till både bra affärer och en mera planetvänlig matupplevelse. Genom att K-märkt aldrig har någon meny eller lovar alla gäster att få samma mat kan de laga maten à la minute och får inga rätter över, utan råvaror som kan användas på andra sätt. Att ta betalt per vikt gör också stor skillnad på matsvinnet, för ingen vill betala för mer än den äter upp."

Visit Stockholm är stadens officiella destinationsbolag. Bolaget utvecklar och positionerar Stockholm som tillgänglig och attraktiv plats under varumärket Stockholm – The Capital of Scandinavia. Visit Stockholm är ett dotterbolag till Stockholm Business Region som är helägt av Stockholms stad. www.visitstockholm.com www.visitstockholm.se www.stockholmbusinessregion.com